Tappara

Tappara tuo Suomeen uuden 3D-lipunmyyntijärjestelmän – katsoja näkee paikaltaan avautuvan näkymän jo ennen ostopäätöstä – Kuuntele Aki Hautamäen mietteet uudesta järjestelmästä

today18.11.2025

Background

Tappara tiedotti maanantaina tuovansa Suomeen täysin uudenlaisen lipunmyyntiratkaisun, joka tarjoaa asiakkaille interaktiivisen 3D-näkymän katsomosta ennen lipun ostamista. Järjestelmän tavoitteena on helpottaa katsojan päätöksentekoa ja tuoda selkeä käsitys siitä, miltä ottelu näyttää juuri omalta paikalta katsottuna.

Tapparan kehitys- ja tapahtumajohtaja Aki Hautamäki kertoo, että vastaavat ratkaisut ovat maailmalla yleistyneet, mutta Suomessa tämä on ensimmäinen laatuaan.

“Tämähän on ihan arkipäivää rapakon takana, mutta Euroopassa ja erityisesti Suomessa tätä ei ole ennen nähty. Oli tärkeää, että pääsimme ensimmäisinä tuomaan täysin uuden tavan ostaa pääsylippuja tapahtumiin. Asiakas näkee interaktiivisesta 3D-katsomosta suoraan, miltä peli näyttää juuri hänen paikaltaan, ja se helpottaa ostopäätöstä valtavasti,” Hautamäki sanoo.

Pitkä valmistelutyö ja laaja yhteistyöverkosto

Uudistuksen suunnittelu aloitettiin tänä vuonna helmikuussa. Tappara teki tiivistä eurooppalaista yhteistyötä muun muassa Zürich Lionsin kanssa, joka otti vastaavan järjestelmän käyttöön aiemmin. Taustalla toimii sama lippuoperaattori, Eventim, mikä vauhditti prosessia.

Hankkeessa olivat mukana myös Lippu.fi sekä espanjalainen tekninen toteuttaja 3DDV.
Hautamäen mukaan pohjatyö Nokia Arenalla oli mittava.

“Areena mallinnettiin ja valokuvattiin jokaisesta suunnasta ja jokaiselta paikalta. Meitä oli kahdeksan henkilöä töissä lähes vuorokauden ajan. Pelkästään valokuvia on otettu yli tuhat – materiaalia on valtava määrä,” Hautamäki kertoo.

Kuvamallinnuksen jälkeen alkoi digitaalinen toteutus, jossa 3D-näkymä rakennettiin käyttäjäystävälliseksi osaksi lipunmyyntipalvelua.

Osa Tapparan pitkän aikavälin digitaalista kehitystä

Tappara on viime vuosina panostanut vahvasti myös visuaaliseen ilmeeseensä. Hautamäen mukaan uusi lipunmyyntijärjestelmä tukee tätä kokonaisuutta, mutta ennen kaikkea kyse on seuran laajemmasta digitaalisesta kehitysohjelmasta.

“Haluamme olla edelläkävijöitä digitaalisissa palveluissa. Se vaatii tekoja, ei pelkkiä puheita. Tämä on osa pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa pyrimme tuomaan yhteen kaikki fanipalvelut ja digitaalisen kokemuksen,” Hautamäki sanoo.

Ensimmäisen vuorokauden aikana järjestelmä herätti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Tapparan saamien analytiikkatietojen mukaan katsomokarttaa tutkittiin heti huomattavan ahkerasti.

Kiinnostus muissa seuroissa heräsi välittömästi

Uudistus on huomioitu laajasti myös muualla Suomessa. Hautamäen mukaan ensimmäiset yhteydenotot muilta seuroilta tulivat jo tunnin sisällä julkistuksesta.

“Kyllä se nopeasti herätti kysymyksiä. Moni haluaa selvittää, voisiko tämän ottaa käyttöön myös omissa tapahtumissaan,” hän toteaa.

Luvassa lisää digitaalisia avauksia

Tappara ei aio jäädä paikoilleen. Hautamäki vihjaa, että seura esittelee uusia hankkeita jo lähikuukausina.

“Uusia avauksia tulee, ja toivottavasti pääsemme kertomaan niistä viimeistään tammikuussa. Kuten eräs legenda sanoi: mennään eteenpäin,” Hautamäki päättää.

  • play_arrow

    AKI HAUTAMÄKI (toim. Jani Saari)
    Haastattelu 18.11.25

Kirjoittaja: Jani Saari


Kuuntele Tampereen Kiakkoradiota
FM taajuudella 89,0 MHz tai verkossa: Kiakkoradio.fi

TIETOSUOJA:
Tutustu Kiakkoradion Tietosuojaselosteeseen.